Friday, May 5, 2017

රඟමඩලෙන් බැසයන මනමේ වැඳිරජ

අ.පො.ස උසස්පෙල අවසන් කර ජාතික ව්‍යාපාර කළමණාකරණ විද්‍යායතනයේ උසස් අධ්‍යාපනය ඇරබීමට පෙරවූ සංක්‍රාන්ති සමය දැහැමෙන් සෙමෙන් ගතකරන අතරතුර අපි කතාකරගත්තේ සැමට ඉදිරියේදී එකාවන්ව මුහුණදීමට සිදුවන රැජිණගේ බස පිලිබද ගැටලුවෙන්  මිදෙන්නේ කෙසේද කියාය මක්නිසාදයත් විශේෂයෙන්ම රජයේ මෙන්ම පුද්ගලික විශ්වවිද්‍යාල වලද සියලු අධ්‍යන කටයුතු සිදුකරනු ලබන්නේ ඉංග්‍රීසි බසින් වන නිසා ඒ සදහා අප සතුව එවකට පැවති භාෂා හැකියාව කිසිලෙසකටවත් ප්‍ර‍මාණවත් නොවූනිසාය.
දින හතෙන් දින දාහතරෙන් මෙන්ම එක් මාසයකින් උගන්වන නානාප්‍ර‍කාර පංති හා කඳවුරු දිවයින පුරා අරබමින් සිටි වකවානුව වූ නිසාත් හොද පන්තියක් සොයමින් සිටි අපිට ඔත්තුවක් ලැබුනේ කොළඹ විශ්වවිද්‍යාලයේ මිතුරෙකුගෙනි. ස්ථානය නිවරදිව කියනවානම් කොළඹ විශ්වවිද්‍යාලීය ක්‍රීඩාපිටිය ඉදිරිපිට පිහිටා ඇති "Oxford Business Collage" නම් ආයතනයයි. 

අද මාතෘකාවට අදාල සොදුරු මිනිසා මට මුනගැසෙන්නේ එහිදීය.
ජයනාත් බණ්‌ඩාර නම්වූ ඔහු ඉතාමත් අපූරු ගුරුවරයෙකු විය. පාසල් සමය තුල අපහට ඉංග්‍රීසී භාෂාව වහ කදුරු බවට පත්වූයේ පාසල්වල විශය ඉගැන්වූ ගුරුවරුන් ඉගැන්වූ ඒකාකාරී රටාව නිසා බව අප සියලුදෙනාම විශ්වාස කරන්නාවූ කාරණාවකි. නමුත් නීරස හා අපහසු ඉංග්‍රීසි භාෂාවේ සිද්ධාන්ත හා ප්‍රායෝගික කොටස් ඔහු අපට ඉගැන්වූයේ භාෂාව පිලිබදව කිසිදු අප්‍රියතාවයක් අපතුල ඇතිවන්නට ඉඩක් නොතබමින්ය. තෙමසකට සැලසුම් කර තිබූ අප පාඨමාලාව තුල විසිදෙනෙකු පමණ සහබාගීවූ අතර නොවැලැක්විය හැකි කරුණුමත අමතර මාසයක් දක්වා දීර්ඝ කරන්නට සිදුවිය. මාසයක් පමණ ගතවන විට භාෂා දැනුම අප සැමගේ ඉහල ගියේ ඔහුගේ ඉගැන්වීමේ හැකියාවට පින්සිදු වන්නටය.

වීවේකී දිනක ගාලුමුවදොරදී


කටුබැද්ද ජයනාත් මහතාගේ නිවසේ

භාෂාවක් නිවරදිව ඉගෙන ගැනීමට කථනය,කියවීම,සවන්දීම හා ව්‍යාකරණ දැනුමද අවශ්‍යවන බවත් බොහෝ දෙනෙකු හට ඉංග්‍රීසි භාෂාව නොහැකි වන්නේ එය පාවිච්චියේදී වැරදීම් සිදුවේයැයි ඇති අනිසි බිය නිසා යැයි පැවසූ ඔහු ආයතනය තුලදී සිංහල බස භාවිතය තහනම් කරන ලදී. කොටින්ම කිවහොත් කැන්ටිමේ අංකල් බිස්නස් කලෙත් කඩු බසින් විමසුවොත් පමනි.

අවසාන දින ආයතනය ඉදිරිපිට

අද මාතෘකාවට අදාල කථාව ඇරබෙන්නේ මෙතැන් සිටය. කොළඹ ආනන්ද විද්‍යාලයෙන් අධ්‍යාපනය ලද ජයනාත් බණ්‌ඩාර ලාංකීය නාට්‍ය වේදිකාව ජයගත් අපූර්ව රංගන ශිල්පියෙකි. 1989 වර්ෂයේ යෞවන සම්මාන උළෙලේ දී උඩරට නැටුම් ඒකල ප්‍රථම ස්‌ථානය දිනා ගනිමින් මෙන්ම විද්‍යාලයේ නාට්‍ය අංශයේ කැපී පෙනෙන චරිතයක්‌ වෙමින්ද ජයනාත් බණ්‌ඩාර රංගාවතරණය සිදු විය.
1989 දී  "මිහිදුම් සිහින", "හෙට කළුවර නෑ" ආදී නාට්‍යවල මෙන්ම 1993 සරසවි නාට්‍ය සම්මාන උළෙලේ හොඳම නළුවා වැනි සම්මාන දිනා ගනිමින් ඔහු තමන්ගේ රංගන ගමන් මඟ සනිටුහන් කළේය. 1999 රාජ්‍ය නාට්‍ය සම්මාන උළෙලේදී සම්මාන හතක්‌ දිනාගත් තුමිඳු දොඩන්තැන්නගේ "අරුන්දතී" නාට්‍යයේ මනෝරාජ්ගේ චරිතය සදහා හොඳම නළුවා සම්මානයත් දිනා ගැනීමට සමත්විය. 

වර්ෂ 1999 දී දක්ෂයන් අතරිනුත් අතිදක්ෂයන්ට පමණක් දොරටු විවර වන  අසහාය නාට්‍යවේදී මහාචාර්ය එදිරිවීර සරච්චන්ද්‍රයන්ගේ "මනමේ" නාටකයේ පීරිස් සමරවික්‍ර‍ම මහතාට පසුව වැදි රජුගේ චරිතයටත්,
ඉන් අනතුරුව වර්ෂ 2001 දී "සිංහබාහු" නාට්‍යයේ දීර්ඝ කාලයක් සිංහයාට පණපෙවූ ජය ශ්‍රී චන්ද්‍ර‍ජිත් මහතාගෙන් පසුව සිංහයාගේ චරිතයටත් රංගන දායකත්වය ලබාදීමට තොරාගැනීමෙන් අනතුරුව ඔහුගේ රංගන ජීවිතයේ ස්‌වර්ණමය යුගය උදාවිය.

 

“ප්‍රේමයෙන් වැඩුයේ මෙපුතා නොවේ දෝ
ආන්තරායෙන් රැක ගෙන වනයේ
මා මරණට දැන් එන්නේ මෙලෙසා
ඔද වැඩි හින්දා දෝ යෞවනයෙන්
මානය බිඳ හැර ලන්නෙමි මෙවරා
දෙන්නෙමි දඬුවම් ඔළමොළ කමටා”


විටෙක තමන් පණ මෙන් ආරක්ෂා කල බිරිඳත් දියණියත් අහිමිවීමේ දුකද, තම පුතු තමන් මැරීමට පැමිණීම නිසා ඇතිවන කෝපයද , පියා සහ පුතු අතර ඇතිවන්නා වූ අවසන් ද්වන්ද සටන මැනවින් විදහා දක්වමින් හැගීම් ප්‍රකාශවන ආකාරයට සිංහබාහුහි සිංහයාගේ චරිතයට ප්‍රවිශ්ඨ වෙයි. තවත් විටක "සත්හට සෙත්දෙන ලෝක ශිවාකර භගවා පතනුන් ගෙන් සරණා" ලෙසින් ගායනා කරමින් තම දියණිය වන දුලා කුමරිය තක්සලාවේ දක්ෂතම සිසුවා වූ මනමේ කුමරුට විවාහ කරදෙන දිසාපාමොක් ඇදුරාගේ චරිතය පණ පොවන අතර, තවත් වරෙක ඔහු මනමේ නාටකයේම ගොරහැඩි දුෂ්ඨ වැදි රජුගේ චරිතයට පණපොවයි. එසේත් නැතිනම් ඊට හාත්පසින්ම වෙනස් බක්මහ අකුණු හි මුදලිතුමාගේ චරිතයට ප්‍ර‍විෂ්ඨ වෙයි. එසේ විවිධ විවිධ ශෛලීන්ගෙන් යුතු චරිත නිරූපනයට ඔහු මනා හැකියාවකින් යුක්තය. ඔහු දායකත්වය දෙන වෙනත් නාට්‍ය කිහිපයක් මෙසේයි

මනමේ - වැඳිරජු / දිසාපාමොක් ඇඳුරු
සිංහභාහු - සිංහයා
බක්මහ අකුණු - මුදළිතුමා
නරිබෑණා - ගමරාල / කපුවා
අරුන්දතී - මනෝරාජ්
දික්තල කාලගෝල - දික්පිටියා
හැමිලට්
රතු හැට්ටකාරි


පුංචි තිරයේ දී ඔහු දි. ග. සෝමපාලගේ "නිල්ල පෙනෙන මානයේ" ප්‍රධාන චරිතයටත්, ලක්‍ෂ්මන් විජේසේකරගේ "දඟයන්ට පමණයි" ටෙලි නාටකයේ ප්‍රධාන චරිතයටත් රංගන දායකත්වය ලබාදුන් ඔහු ස්‌වභාවික නාට්‍ය සම්ප්‍රදාය විෂයෙහිද තම ප්‍රතිභාව ප්‍රකට කළේය. හඬ කැවීම් ශිල්පියෙකු ලෙසද ටෙලි නාට්‍ය හා කාටුන් සඳහා සිරස ටී.වී., හිරු ටී.වී. වැනි නාලිකා හරහා ජයනාත් බණ්‌ඩාර තම හඬ අවදි කළේය. ජයනාත් බණ්ඩාරයන් මේ සියලු දේ කරන්නේ වෘත්තිමය වශයෙන් ඉංග්‍රීසි කථීකාචාර්යවරයකු විදියටත්,ටවර් හෝල් රඟහල පදනමේ බාහිර කථිකාචාර්යවරයකු විදියටත් කටයුතු කරන අතරතුරය. ඊට අමතරව ජාතික රූපවාහිනියේ රංග භූමි අධ්‍යාපනික වැඩසටහනේ පිටපත් රචකයකු හා කථිකයකු වශයෙන්ද ඔහු කටයුතු කරයි.

ගල්ලෙන බිදලා ලෙන්දොර ඇරලා
සිංහබා! සිංහබා!! සිංහබා!!!

මා සොදුර! මා සොදුර !!මා සොදුර!!!

සිංහ සීවලී!  මා ප්‍රිය දියණිය
ගල්ලෙන බිදලා ලෙන්දොර ඇරලා
ගොසින් සැමදෙන නැතේ කිසිවෙක්
මම දැන ගතිමි- මම සැක කලෙමි
සිංහබා! සිංහබා!! සිංහබා!!
 

නමුත් කණගාටුවට කරුණ වන්නේ ජයනාත් බණ්ඩාරයන්ගේ රැගුම් මනමේ සිංහභාහු නාට්‍යයන් තුලින් යලිත් කිසිදා ප්‍රේක්ශකයන් හට දැක ගැනීමට තිබු අවස්තාව නොමැතිවීමයි. මක්නිසාදයත් ඔහු මේ වන විට මනමේ සිංහභාහු සරච්චන්ද්‍ර රඟමඩලෙන් සමුගැනීමට තීරණය කර ඇති නිසාවෙනි. නමුත් බක්මහ අකුණු හැමිලට් නරිබෑණා වැනි වේදිකා නාට්‍ය හරහා මෙන්ම මේ දිනවල විකාශය වන මුතකුඩ හා සල්සපුනා ටෙලි නාට්‍ය තුලින්ද ඔහුගේ රඟපෑම් දැකබලාගත හැකිය. තවත් චිරාත් කාලයක් සබේ රඟන්නටත් ශක්තිය ලැබේවා යන්න අපගේ පැතුමයි. සිංහභාහු නාට්‍යයේ සමාප්ති ගීතයෙන් අද ලිපිය අවසන් කරමි.

"සසරේ යාත්‍රා සුවපත් වන්නට
නොබිදෙන්නට ජීවිත නෞකා
වේවා සැමටම සුභ මංගලම්"


ඒ වඟත් මෙසේම අදත් පහුරු ගෑ මම සුදුපූසා වම්හ.......

10 comments:

  1. ගුරු ජීවිතේ ඉදිරිය තව සුභ වේවා
    දරු පරපුරට ඔහුගේ සෙත අත්වේවා
    තරු ලෙස කලා කෙත තුළ ඔහු බැබළේවා
    පිරුනු උපන් දිනයම පිංබර වේවා.....

    ජයවේවා!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. අපේ පැතුමත් එයමයි දුමී...

      Delete
  2. හොඳ දෙයකට සුභ පැතුම්

    ReplyDelete